3 Aralık 2011 Cumartesi

Tüm Zamanların En İyi Türk Filmi: Eşkıya (1996)

Sinema Dergisi, Eylül ayında bir oylama başlatmıştı ve sinemaseverlerin internet üzerinden kullanacağı oylarla Türk Sineması'nın en iyi 100 Türk filmi seçilecekti. Sinema Dergisi'nin bu oylamasında ben de kendi listemi belirleyerek oyumu kullanmıştım... Beş bin kişinin katıldığı oylama sona erdi ve liste, derginin Kasım sayısında açıklandı.

Derginin ilgili sayısı elimde olmadığı için ilk 100'e hangi filmler girmiş, hangi film kaçıncı olmuş bilmiyorum, elimde sadece ilk 10 listesi var. Peki, "Kasım'da yani yaklaşık bir ay önce açıklanan bu haberi ve listeyi neden şu anda yani bu kadar geç yayınladığım" sorusu akla gelebilir. Sebebi şu; listeyi bir süre internette takip ettim, hatta oy kullanılan siteye baktım bir sonuç yoktu (ilgili sitede halen daha sonuçlar açıklanmamış) ve sonra da hâliyle unuttum, ta ki bugün tesadüfen İstanbul'da Sanat sitesinde görene kadar. (Orada da sadece ilk 10 var.) Bu listeyi, yani sonucu görünce de paylaşmayı uygun buldum.


Sinema Dergisi'nin yaptığı oylamaya göre Türk sinemaseverlerinin seçtiği Tüm Zamanların En İyi 10 Türk Filmi şu şekilde:
  1. Eşkıya (1996)
  2. Selvi Boylum Al Yazmalım (1978)
  3. Hababam Sınıfı (1975)
  4. Babam ve Oğlum (2005)
  5. Züğürt Ağa (1985)
  6. Masumiyet (1997)
  7. Ağır Roman (1997)
  8. Muhsin Bey (1987)
  9. Yol (1981)
  10. Neşeli Günler (1978)

Benim listemden 4 film (Neşeli Günler, Hababam Sınıfı, Züğürt Ağa ve Selvi Boylum Al Yazmalım) listeye girmiş. Yine listeye yazığım filmlerden Kader filmi yerine onun önceki (serinin ilk) filmi olan Masumiyet listeye girmiş... 

Listeye baktığımızda birçok kaliteli filmin ilk 10 dışında kaldığını, bazı filmlere ise gereğinden fazla değer verilerek ilk 10'a sokulduğunu düşünüyorum. Tamam, Ağır Roman, Babam ve Oğlum iyi filmler ama bu filmlerden daha kaliteli ve bu listeye girmeyi daha fazla hak eden filmlerin olduğunu düşünüyorum. "Eşkıya'nın birinciliği doğru mu" dersek, yine aynı şekilde, birinciliği ondan daha fazla hak eden filmler olduğunu düşünüyorum, ki aslına bakılırsa ilk 10'u hak edip etmediği bile tartışılır. Eğer sadece "90lı yılların en iyi 10 Türk filmi listesini" çıkartsaydık hiç kuşkusuz 1. sırayı alırdı ama yaklaşık 100 yıllık bir Türk Sinemasını göz önünde bulundurduğumuzda ise dediğim gibi ilk 10'a girmesi bile tartışılır... Listede Ertem Eğilmez 2 film ile yer alırken Kemal Sunal'ın sadece Hababam Sınıfı filminin olması çok ilginç. Yine ilginçtir, son dönemin önemli isimlerinden Nuri Bilge Ceylan da ilk 10'a girememiş.

Sinema Dergisi Yayın Yönetmeni Senem İşmen şöyle demiş: "Oylamada modern Türk sineması, eski filmlere göre biraz daha baskın görünüyor. Oy verenlerin yaşları daha genç olduğu için eski filmleri bilmiyorlar." Haksız mı? Değil tabiî ki. Yeni kuşak sinemanın daha fazla ön planda olması ve eski filmlerin pek bilinmemesi bunda etken. Eski filmlerden de TV'de gösterilenler, popüler olanlar biliniyor doğal olarak.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...